Minggu, Maret 01, 2009

SENJATA CITA-CITA

Dadameling penggayuh

Dadameling panggayuh punika wonten tigang prakawis:

1. KASARASAN

2. KAWRUH KASAGEDAN

3.WATAK KALAKUAN SAE

Dadamel tigang prakawis punika kedah dipun budi sasarengan, amargi tigang prakawis punika kawontenanipun sami tarik tinarik.

1. KASARASAN nyakecakaken utawi anggampilaken lampahipun kawruh kasagedan saha ulah watak kalakuan sae.

2. KAWRUH KASAGEDAN nyakecakaken utawi anggampilaken lampahing ulah kasarasan saha ulah watak kalakuan sae utawi jejeging cipta

3.WATAK KALAKUAN SAE nyakecaken utawi anggampilaken lampahing ulah kasarasan saha kawruh kasagedan

JAVA_JIVE/DAMEL/JUL_16’97


Dedameling penggayuh, menika sesangkutan kaliyan:

  1. Ilmunipun tiyang Jawi perkawis Betara Kala, dipangan Betara Kala inggih menika Sang Wektu utawi Saat
  2. Ilmunipun Aji Saka, Sumarah Purba inggih menika wonten ing piwulang suci kang awujud mandhat gaib Dhawuhing Pangeran, Kawaskithan, Pengracutan, lan Sedulur Papat
  3. Ilmunipun Manajemen Modern, inggih menika wonten ing piwulang “ Sense of Business” & ”Time Management
  4. Dedasaring kabegjan saking piwulangipun bapak Kelik Prayoga inggih menika ” Begja iku saka wong liya, dene Apes saka dhiri pribadi ”
  5. Dedasaring Ilmu Psikologi ”Luck occurs when chance and preparation meets”, inggih menika keberuntungan sayektosipun adedasar persiapan lan kesempatan

Dene pembabaripun inggih kados mekaten:

  1. Betara Kala menika wonten ing carita wayang kangge anggambaraken satunggaling Betara ingkang memangsa manungsa ingkang gadhah ciri-ciri tertentu ingkang gegepokan kaliyan wektu kelahiran, papan, lan saat.

Ing basa Jawi, sesebutan Kala piyambak menika mengku suraos “ Waktu”. Waktu adalah sesuatu yang tidak bisa digantikan oleh siapapun, waktu hanya bisa dinikmati tetapi waktu sendiri tidak bisa diper-jual-beli-kan, yang bisa digantikan adalah penanda waktu (arloji), penggunaan waktu atau kegiatannya (per hour activity). Pramila saged disebut bilih sasintena kemawon tamtu badhe dados mangsanipun Batara Kala, inggih menika sasintena kemawon temtu badhe berhadapan dengan waktu. Dene ingkang saged hangalahaken Sang Batara Kkala inggih namung Dhalang Kandha Buana, inggih menika srana maos Sastra Bedhati, Sastra Cetha, lan Sastra Jendra hingkang sedaya wau wonten ing hangganipun Sang Betara Kala. Yektos bilih ingkang saged hangalahaken wektu inggih menika tiyang ingkang saged menghargai wektu, hanggunake waktu kanthi patitis kagem nggayuh kemajuaning dhiri, mila disebut bisa hangalahake Sang Bethara Kala.

  1. Wonten ing Paguyuban Aji Saka ingkang dados wadhahipun ilmu Sumarah Purbo, hingkang cedhak tanpa senggolan, beda hananging siji hanjurungi lampah kita, inggih menika:
    1. wonten ilmu ingkang kasebat Dhawuh Pangeran inggih menika ilmu ingkang maringi pitedah kapan kita badhe pikantuk kanugrahan utawi kedah pangatos-atos. Ing Dhawuh Pangeran menika wonten ingkang dipun sebat Setopan, inggih menika pemberitahuan saking badan kita bilih kita kapurih menunda sesuatu kegiatan amargi badhe katerak ing halangan. Ugi ing ilmu menika wonten pemberitahuan kapan kita kedah lumampah, inggih menika yen wonten tanda badhe antuk kanugrahan. Jelas wonten ing ilmu menika sanget gegepokan kaliyan wektu kapan kita kedah teras, lan kapan kedah mandheg ing laku. Petunjuk ing saranduning badan saged dados pitedah kita anggen kita nggayuh gegayuhan kita
    2. Wonten ilmu ingkang kasebat Kawaskithan inggih menika ngengingi dhiri kita pribadhi, kagem hanaliti tindak kita menapa sampun wonten ing dalaning gegayuhan kabegjan keslametan utawi wonten ingkang sampun nerak paugering kautaman. Wonten ing Kawaskithan kita saged mengertosi bilih wonten kedadosan ingkang gegepokan kaliyan kita sarana mata batin ingkang saged dipun cocogaken kaliyan kasunyatan lahir. Pitedah menika saged wujud penglihatan utawi pertanda ingkang sanged nyata. Wonten ing gesang padintenan priyayi ingkang waskitha dipun sebat “ Mangerteni sadurunge Winarah” (Mengerti sebelum sesuatu kejadian). Jelas wontenipun pitedah menika saged dados penuntun kita supados tetep wonten ing gegayuhan kita
    3. Wonten ing Pengracutan wonten mel utawi mantram ingkang hangginakaken sedaya daya upaya kagem handadosaken sedaya keinginan kita, inggih menika sarana mengenali sedaya factor ingkang gegepokan kaliyan kita, langsung utawi mboten langsung, gesang menapa mboten, kang hasipat hurip lan mboten. Jelas bilih kita kedah saged mangertosi, mengenali lan hangginakaken sedaya sifat lan dsat hingkang saged nyengkuyung dhumateng kaleksananipun gegayuhan kita. Kuasamu kanggo kuasaku.
    4. Sedulur Papat menika ugi satunggaling ilmu ing Aji Saka ingkang magepokan kaliyan unsur alam hingkang wonten hing dhiri kita, hingkang dadosaken, kita, ayem, tentrem, semangat, nuwuhaken rasa pangrasa, dhawah nelangsa, kuat sentosa, lan sapanuggalanipun. Dayaning alam hingkang awujud bumi, banyu, geni lan angin hingkang katali dening sang Sukma menika satunggaling daya hingkang asli peparinging Pangeran hingkang handayani tumrap gesang kita. Sasintena kemawon sauger taksih gesang tartamtu taksih magepokan kaliyan sedulur papat kita menika. Nalika kita makarya kagem nyengkuyung langkah kita, saged nyuwun tulung kaliyan sederek alam kita menika kangge mlampah jer menika estu peparingipun Gusti kagem kita, dados alat tumrap kemajuaning dhiri kita nggayuh rejeki, keslametan lahir lan batos kita. Pitulungan hingkang tanpa kepotangan budhi dateng sasintena kemawon, amargi sedaya wonten hing dhiri kita sampun. Sedulur papat menika yektos yen celak manunggal kalian kita saged maujud, makarya sesarengan, paring pitedah lan bantuan krana kita. Kita dados Dhalang hingkang kuwaos ngobahaken wayang, insinyur kuwaos ngobaheken alat, inggih menika ngobahaken alat gesang kita. Jagad Gedhe lan Jagad Alit kita manunggal
  2. Manajemen Modern paring kita ilmu kang kasebat:
    1. Sense of Business” inggih naluri usaha, naluri hingkang srana pelajaran lan latihan saged dipun asah sahingga tajem, hingga saged hangraosaken menapa tindak kita bade maringi kita hasil ingkang sae kagem kelahiran kita utawi malah hangurangi kemajuan lahir kita, alias merugi. Cara sekolahipun hinggih meneliti, mendata, membuat kecenderungan arah hasil usaha, dipun damel kesimpulan lajeng dipun cocogaken kaliyan kasunyataning hasil. Latihan hingga asring, dipun tambah “jam terbang” dadosaken kita saged hanggadahi “ Sense of Business” mangertosi saderengipun mlampah ing margi usaha pangupa boga lan pangupa jiwa kita (“mencari makan dan menghidupi jiwa”, dalam arti seluas-luasnya)
    2. Time Management”, barang siapa menguasai waktu dia dapat menguasai hidupnya, menika wonten contoh ingkang gampil. Saupami panjenengan dados Akuntan, utawi Dosen, tamtu wonten angger-anger, bilih saben jam kerja nipun dipun paringi regi, upamu per office hour, per jam kerja, watawis US$ 50 (seket dollar Amerika), utawi kinten-kinten Rp 500 ewu per jam. Sampun terwaca bilih, kanthi hangginaken wekdal menika, saged maringi kita sami penghasilan, saged ugi kapitunan. Contoh malih, saupami kita nginep dhateng hotel, kedahipun ngantos jam 12 siang sampun medal, nanging kadereng ngobrol kaliyan kanca, supe ngantos jam 1 siang, temtu kenging tagihan malih.
  3. Unen-unen kina” Begja saka liyan, apes saka dhiri pribadi”, menika hanggambaraken patraping Ilmu kang sanyata iku sanyatane weh reseping ati, praktik ilmu yang nyata, kalau memang ilmunya nyata, tentu mendatangkan ketenteraman di hati, inggih menika hanyekapi kabetahan lahir tuwin batos, mencukupi kebutuhan lahir dan batin. Cekap, menika, benten, kaliyan dipun cekap-cekapaken, dados cekap hingkang sanyata, amargi gegadhahan kita, langkung kathah tinimbang kabetahan kita.
  4. Ilmu Psikologi ”Luck occurs when chance and preparation meets”, kabegjan menika dumadosipun bilih persiapan dlan kesempatan pinanggih. Sapinter-pinteripun tiyang menika hinggih tiyang hingkang sampun samapta ing kahanan, contoh, badhe dherek Kejuaraan Dunia Renang, sang atlit tamtu siaga lan latihan, nglemesaken urat lan ngencengaken niat sarta tekad, supados ing benjang sageda hasil dados Juara Renang Dunia. Cetha, wela-wela bilih persiapan menentukan hasil dados juara, kejawi kita lahir dados ulam bader, boten sisah latihan tamtu sampun pintar lelumban ing toya.

Katha gambaran, sang Prajaka lan Kenya, sawanci badhe kepanggih tamtu hamematut rumiyin supados pantes dan ngangeni. Calon karyawan, sampun pesti sinau mengertosi perusahaan lan keahlian hingkang dipun gadhahi supados berhasil anggenipun tes. Mekaten ugi pengusaha, yen boten wonten hingkang dipun siap-aken, lajeng punapi hingkang badhe dipun-usaha-aken ?

Mugi dados pandoming budi, pepeling tumraping penggayuhan. Rahayu=darah kang hayu, Men sana in corpore sano, Dalam badan yang sehat terdapat jiwa yang sehat. Cekaping pangertosan, patrap, lan sikap kang handasari gesanging kebatosan kita temtu anjalari kita tansah, Teguh, Rahayu, Kanthi Wilujeng.


SENJATA CITA-CITA

Senjata untuk mencapai cita-cita itu ada tiga macam:

1. KESEHATAN

2. ILMU PENGETAHUAN DAN KEPANDAIAN

3.WATAK KELAKUAN BAIK

Senjata tiga macam tersebut harus diusahakan bersama-sama, sebab tiga macam senjata ini keadaannya saling tarik menarik

1. KESEHATAN meng-enak-kan atau memudahkan jalannya ilmu pengetahuan serta menjalankan watak kelakuan baik

2. ILMU PENGETAHUAN DAN KEPANDAIAN meng-enak-kan atau memudahkan jalannya olah kesehatan serta watak kelakuan baik atau lurusnya pikiran

3. WATAK KELAKUAN BAIK meng-enak-kan atau memudahkan jalannya jalannya olah kesehatan serta ilmu pengetahuan dan kepandaian

JAVA_JIVE/DAMEL/JUL_1’6’97


Senjata cita-cita, ini mempunyai hubungan dengan:

  1. Ilmunya Orang Jawa, mengenai Betara Kala, dimakan Betara Kala yaitu Sang Waktu atau Saat
  2. Ilmunya Aji Saka, Sumarah Purbo mengenai Dhawuh Pangeran, Kawaskithan, Pengracutan, Saudara Empat
  3. Ilmu Manajemen Modern, “ Sense of business” & ”Time Management”
  4. Dasar dari keberuntungan” Keberuntungan itu berasal dari orang lain, Sial itu berasal dari diri sendiri”
  5. Dasar dari Ilmu Psikologi ” Luck occurs when chance and preparation meets”, keberuntungan itu terjadinya jika persiapan dan kesempatan bertemu.

Adapun penjelasannya adalah sebagai berikut:

  1. Batara Kala itu di dalam cerita wayang adalah salah seorang Batara yang memangsa manusia yang mempunyai ciri tertentu yang berhubungan dengan waktu: kelahiran, tempat, dan saat. Kala sendiri di dalam bahasa Jawa mempunyai arti “ Waktu”. Waktu adalah sesuatu yang tidak bisa digantikan oleh siapapun, hanya bisa dinikmati tetapi tidak bisa diperjualbelikan, yang bisa digantikan adalah penandanya (jam), kegiatannya (per hour activity). Oleh karena itulah dapat disebutkan bahwa siapa saja tentu akan menjadi mangsanya Batara Kala. Sedangkan yang dapat mengalahkan Sang Betara Kala hanya Dhalang Kandha Buana, yaitu dengan cara membaca Sastra Bedhati, Sastra Cetha, dan Sastra Jendra yang semuanya ada di badan Betara Kala. Jelas bahwa yang dapat mengalahkan waktu ialah orang yang dapat menghargai waktu, menggunakan waktu dengan tepat untuk menjangkau kemajuan diri, maka disebut bisa mengalahkan Sang Bethara Kala.
  2. Di dalam Paguyuban Aji Saka yang menjadi wadhah keilmuan Sumarah Purbo, yang dekat tanpa bersentuhan, berbeda tetapi tetap satu mendorong langkah kita, yaitu:
    1. ada ilmu yang disebut Dhawuh Pangeran yaitu ilmu yang memberi petunjuk kapan kita akan mendapat kanugrahan atau harus berhati-hati. Di dalam Dhawuh Pangeran itu ada yang disebut Setopan, yaitu adalah pemberitahuan dari badan kita bahwa kita diminta menunda sesuatu kegiatan karena akan terkena sesuatu halangan. Juga di ilmu ini ada pemberitahuan kapan kita harus melangkah, yaitu jika ada tanda akan mendapat kanugrahan. Jelas ada di dalam ilmu ini yang sangat berhubungan dengan waktu kapan kita harus terus, dan kapan harus menghentikan langkah. Petunjuk di seluruh badan bisa menjadi petunjuk kita di dalam menggapai cita-cita kita
    2. Ada ilmu yang disebut Kawaskithan yaitu ini mengenai diri kita pribadi, untuk meneliti tindak kita apakah sudah ada ing di jalannya tercapai cita-cita keberuntungan atau ada yang sudah meninggalkan aturan-aturan hidup utama. Ada pengertian di dalam Kawaskithan kita bisa mengerti jika ada peristiwa yang berhubungan dengan kita dengan sarana mata batin yang bisa dicocokan dengan kenyataan lahir. Petunjuk ini bisa berwujud penglihatan atau pertanda yang sangat nyata. Di dalam hidup keseharian, seseorang yang waskitha disebut “ Mangerteni sadurunge Winarah” (Mengerti sebelum sesuatu peristiwa terjadi). Jelas ini bisa menjadi penuntun kita agar tetap ada di jalannnya cita-cita kita
    3. Di dalam ilmu Pengracutan ada mel atau mantram yang menggunakan seluruh daya upaya untuk menjadikan semua keinginan kita, yaitu ini dengan cara mengenali semua factor yang bersinggungan dengan kita, langsung ataupun tidak langsung, yang bersipat hidup dan tidak. Jelas bahwa kita harus bisa mengerti, mengenali dan menggunakan semua sifat lan dsat yang bisa mendorong terhadap terlaksananya cita-cita kita. Kuasamu untuk kuasaku.
    4. Saudara Empat ini adalah salah satu ilmu di dalam Aji Saka yang bersentuhan dengan unsur alam yang ada di diri kita, yang menjadikan, kita, tenang, tenteram, semangat, menumbuhkan rasa perasaan, merasa jatuh menderita, kuat sentosa, dan seterusnya. Daya alam yang berwujud bumi, air, api dan angin yang diikat dengan Sang Sukma ini suatu daya yang asli pemberian Pangeran yang memberi daya terhadap hidup kita. Siapapun juga selama masih hidup tentu masih berhubungan dengan Saudara Empat kita ini. Ketika kita berkarya untuk mendorong langkah kita, bisa minta tolong kepada saudara alam kita ini untuk melangkah, karena sungguh ini pemberian Tuhan untuk kita, jadi alat terhadap kemajuan diri kita menggapai rejeki, keselamatan lahir dan batin kita. Pertolongan yang tanpa berhutang budi terhadap siapapun juga, semua ada di diri kita sudah. Saudara Empat ini jelas jika dekat dan menyatu dengan kita bisa berwujud, berkarya berbarengan, memberi petunjuk dan bantuan karena kita. Kita menjadi Dhalang yang kuasa menggerakkan wayang, insinyur kuasa menggerakkan alat, yaitu menggerakkan alat hidup kita. Jagad Gedhe lan Jagad Alit kita menyatu.
  3. Manajemen Modern memberi kita ilmu yang disebut:
    1. “ Sense of Business” yaitu naluri usaha, naluri yang dengan pelajaran dan latihan bisa di asah sehingga tajam, hingga bisa merasakan apakah tindak kita akan memberi kita hasil yang baik untuk kelahiran kita atau malah mengurangi kemajuan lahir kita, alias merugi. Cara sekolahnya yaitu meneliti, mendata, membuat kecenderungan arah hasil usaha, dibuat kesimpulan terus di-cocok-kan dengan kenyataan dari si hasil. Latihan dengan sering, ditambah “jam terbang” menjadikan kita bisa mempunyai “ Sense of Business” mengerti sebelum melangkah di jalan usaha pangupa boga dan pangupa jiwa kita (“mencari makan dan menghidupi jiwa”, dalam arti seluas-luasnya)
    2. “Time Management”, barang siapa menguasai waktu dia dapat menguasai hidupnya, ini ada contoh yang gampang. Seumpama Anda menjadi Akuntan, atau Dosen, tentu ada tata cara aturan, bahwa setiap jam kerja-nya diberi harga, umpamanya per office hour, per jam kerja, sekitar US$ 50 (Lima Puluh Dollar Amerika), atau kira-kira Rp 500 ribu per jam. Sudah jelas bahwa, dengan menggunakan waktu ini, bisa memberikan kita semua penghasilan, bisa juga kerugian. Contoh lagi, seumpama kita menginap di suatu hotel, seharusnya sampai jam 12 siang sudah keluar, check out, tetapi karena senengnya ngobrol dengan teman, lupa sampai jam 1 siang, tentu kena tagihan sewa kamar lagi.
  4. Omongan orang kuna, sering disampaikan kira-kira seperti ini” Begja saka liyan, apes saka dhiri pribadi”, “ beruntung dari orang lain, sial dari diri sendiri menggambarkan penerapan Ilmu kang sanyata iku sanyatane weh reseping ati, praktik ilmu yang nyata, kalau memang ilmunya nyata, tentu mendatangkan ketenteraman di hati, yaitu akan mencukupi kebutuhan lahir serta batin. Cukup, ini, berbeda, dengan di-cukup-cukup-kan, jadi cukup yang senyatanya, karena memang milik kita sendiri, lebih banyak daripada kekurangan kebutuhan kita.
  5. Ilmu Psikologi Luck occurs when chance and preparation meets ”, keberuntungan itu terjadinya jika persiapan dan kesempatan bertemu. Sepandai-pandainya orang adalah orang yang sudah mempersiapkan diri untuk suatu peristiwa, contoh, untuk ikut Kejuaraan Dunia Renang, seorang atlit tentu bersiap dan berlatih, mengendurkan urat dan mengencangkan niat serta semangat, di kelak kemudian hari berhasil menjadi Juara Renang Dunia. Jelas persiapan menentukan hasil sebagai juara, kecuali kita lahir sebagai ikan bader, tidak usah latihan sudah pasti mahir bersenang-senang di air.

Banyak gambaran, seorang perjaka dan gadis, sewaktu mau bertemu tentulah berdandan dulu agar dilihat pantas dan mengenang. Seorang calon karyawan, tentulah belajar mengerti perusahaan dan keahlian yang dimilikinya agar berhasil waktu tes. Demikian juga pengusaha, kalau tidak ada yang disiapkan, lalu apa yang akan diusahakan ?

Semoga bisa jadi pedoman budi, pengingat ke arah cita-cita. Rahayu=darah yang hayu, Men sana in corpore sano, Dalam badan yang sehat terdapat jiwa yang sehat. Cukupnya pengertian, patrap, dan sikap yang mendasari hidupnya kebatinan kita tentu membuat kita selalu, Teguh, Rahayu, dengan Selamat.

Tidak ada komentar: